Nationale Dodenherdenking Harmelen 2019

Het jaarthema van 2019 luidt: In vrijheid kiezen.
“In 2019 staan we dit jaar stil bij de waarde van de vrije, democratische rechtsstaat, het buitenwerking stellen van deze rechtsstaat in de jaren 1940-1945, en de verantwoordelijkheid die we met z’n allen dragen om de rechtsstaat én de vrijheden die we daarbinnen genieten te waarborgen. Vanuit de vrijheid van nu kijken we terug op de onvrijheid van toen. We benadrukken de verantwoordelijkheden die onze vrijheid met zich meebrengt, want juist onze huidige vrijheid om te kunnen en mogen kiezen schept een verantwoordelijkheid deze vrijheid te beschermen en te koesteren.
Met dit thema van het Nationaal Comité 4 en 5 mei heeft de Oranjevereniging Harmelen in samenwerking met het IKOH (Interkerkelijk Overleg Harmelen) de herdenking 4 mei vorm gegeven. De groepen 7 en 8 van De Notenbalk is gevraagd hoe zij over dit thema denken en of zij hiervoor een gedicht willen schrijven. Uit de gedichten zullen drie passende gedichten op 4 mei door henzelf worden voorgedragen.

Programma:

19:00 – 19:45 Aanvang herdenkingsdienst in R.K. Sint Bavokerk. Aansluitend aan de dienst het voorlezen van het 1e gedicht.

19:45 – 19:55 Stille toch naar de praatkuil

19:55 – 19:58 Voorlezen 2e gedicht

19:58 – 20:00 Taptoe

20:00 – 20:02 Twee minuten stilte